مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلف

مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلف

دریافت

مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلف مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلف
دسته بندی
علوم انسانی
بازدید ها

102
فرمت فایل

docx
حجم فایل

171 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل

101

22,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلف دارای 101 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد   توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc قسمتی از متن مبانی نظری     مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلف   فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی  پژوهش   2-1:  مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 13 2-1-1:تعریف شهروندی در فرهنگ های مختلف …………………………………………………………… 13 2-1-2:  تعریف شهروندی…………………………………………………………………………………………….. 16 2-1-3: حق شهروندی…………………………………………………………………………………………………… 17 2-1-4: مفهوم شهروندی……………………………………………………………………………………………….. 18 2-1-5: مفهوم شهروندی در اسلام………………………………………………………………………………….. 19 2-1-6: مفهوم شهرونددر حقوق ایران  …………………………………………………………………………… 22 2-1-7: تفکیک بین حقوق شهروندی و حقوق بشر………………………………………………………….. 22 2-2: مفهوم شهروندی  …………………………………………………………………………………………………. 24 2-2-1: شهروندی از دیدگاه جامعه شناسی……………………………………………………………………… 25 2-2-2: شهروندی از دیدگاه فرهنگ سیاسی…………………………………………………………………….. 25 2-3: پیشینه و خاستگاه نظری مفهوم شهروندی………………………………………………………………… 28 2-4: تاریخچه آموزش شهروندی……………………………………………………………………………………. 31 2-5: دیدگاه ها و مبانی نظری پیرامون حقوق شهروندی…………………………………………………….. 33 2-5-1: طبقه ،آگاهی و حقوق شهروندی از دیدگاه مارکس ………………………………………………. 33 2-5-2: شهر،شهروندی و دموکراسی از دیدگاه وبر……………………………………………………………. 34 2-5-3: مارشال، حقوق سه گانه شهروندی از دیدگاه مارشال…………………………………………….. 34 2-5-4: دوگانه ی عام گرایی_ خاص گرایی از دیدگاه پارسونز………………………………………….. 35 2-5-5: دسترسی برابر به مشارکت و شهروندی از دیدگاه هابرماس…………………………………….. 36 2-6: چارچوب نظری …………………………………………………………………………………………………… 36 2-7: ساختار حقوقی شهروندی………………………………………………………………………………………. 38 2-7-1: حقوق و آزادی های مدنی و سیاسی……………………………………………………………………. 38 2-7-2: حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی………………………………………………………………….. 38 2-7-3: میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی……………………………………………………………….. 38 2-7-4: میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ………………………………………….. 39 2-8: مفاهیم و اصطلاحات اساسی………………………………………………………………………………….. 39 2-8-1: حقوق شهروندی………………………………………………………………………………………………. 39 2-9:مولفه های حقوق شهروندی…………………………………………………………………………………….. 40 2-9-1: آزادی بیان………………………………………………………………………………………………………… 40 2-9-2: برخورداری از صلح…………………………………………………………………………………………… 42 2-9-3:حق برخورداری از امنیت……………………………………………………………………………………. 44 2-9-4:محیط زیست سالم…………………………………………………………………………………………….. 46 2-9-5: حق داشتن کار و حرفه………………………………………………………………………………………. 48 2-9-6: حق برحورداری از حمایت قانون………………………………………………………………………… 49 2-9-7: حق برخورداری از برابری و عدالت…………………………………………………………………….. 50 2-9-8: حق برخورداری از آزادی عقیده………………………………………………………………………….. 51 2-9-9: حق برخورداری از آموزش و پرورش…………………………………………………………………. 52 2-9-10: حق برخورداری از آزادی انتخاب……………………………………………………………………… 53 2-9-11: حق برخورداری از حق تامین اجتماعی و بیمه…………………………………………………….. 54 2-9-12:حق برخورداری از  حق مالکیت………………………………………………………………………… 57 2-10:آموزش حقوق شهروندی………………………………………………………………………………………. 59 2-11: فلسفه جدید آموزش و پرورش…………………………………………………………………………….. 60 2-11-1: نقش آموزش و پرورش در آموزش حقوق شهروندی…………………………………………… 60 2-11-2: حیطه دانش و مفاهیم………………………………………………………………………………………. 61 2-11-3: تمرینات آموزشی و طرح های بین رشته ای……………………………………………………….. 61 2-12: اهمیت نقش معلم در ارائه مباحث مربوط به آموزش حقوق شهروندی………………………. 61 2-13: محتوای آموزشی حقوق شهروندی………………………………………………………………………… 62 2-14: انواع آموزش حقوق شهروندی……………………………………………………………………………… 64 2-14-1: آموزش رسمی ……………………………………………………………………………………………….. 65 2-14-2: آموزش غیر رسمی………………………………………………………………………………………….. 66 2-15: ارزیابی برنامه های آموزشی حقوق شهروندی………………………………………………………… 67 2-16: تعاریف و ماهیت درس مطالعات اجتماعی…………………………………………………………….. 68 2-17: ضرورت و اهمیت برنامه درسی مطالعات اجتماعی…………………………………………………. 70 2-18: برنامه ریزی درسی………………………………………………………………………………………………. 71 2-19: اجرای برنامه ریزی درسی…………………………………………………………………………………….. 73 2-20: تحلیل محتوا……………………………………………………………………………………………………….. 73 2-21: اصول انتخاب محتوا……………………………………………………………………………………………. 76 2-22: مسائل مربوط به سازمان دادن محتوای برنامه درسی…………………………………………………. 77 2-23: اهمیت دوره ی ابتدایی…………………………………………………………………………………………. 78 2-24: پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 78 2-24-1: پیشینه تحقیق داخلی………………………………………………………………………………………… 78 2-24-2: پیشینه تحقیق خارجی………………………………………………………………………………………. 81 2-25: جمع بندی: ………………………………………………………………………………………………………..     -1 : مقدمه  در حال حاضر حقوق شهروندی از مباحث مهم حقوقی، چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی، است مانند بسیاری از مفاهیم حقوقی، در مورد این که «شهروند کیست و چه حقوقی دارد؟»، «آیا حقوق بشر و حقوق شهروندی دو مقوله ی مترادف هستند یا متفاوت؟»، «آیا این مفهوم جدید است یا قدیم؟»، اتفاق نظر وجود ندارد. قدر مسلم این است که اصطلاح «حقوق شهروندی» به تازگی وارد ادبیات حقوقی کشور ما شده است و به طور روز افزون اهمیت بیشتری می یابد. بنابراین قبل از بررسی آن در سیره ی نبوی و تطبیق آن با حقوق ایران، لازم به نظر می رسد که این اصطلاح به خوبی شناخته شود و مرز آن با اصطلاحات مشابه، به ویژه «حقوق بشر» معین گردد. 2-1-1:تعریف شهروند در فرهنگ های مختلف در روم قدیم اتباع کشور به دو دسته تقسیم می شدند. شهروندان، یعنی رومیان اصلی، که از حقوق ومزایای بیشتری برخوردار بودند و رعایا، یعنی اقوام و ملل دیگری که تحت تسلط حکومت رومیان بودند (رضایی پور، 1385: 11). در یونان قدیم، افراد ساکن در یونان دو درجه بودند، شهروندان درجه ی یک، که ساکنان اصلی یونان بوده اند و درجه ی دو، که بردگان و غیریونانی ها بودند.شهروند [1]است. در فرهنگ های معین و عمید، این اصطلاح تعریف نشده است. در فرهنگ لغت دهخدا شهروند این گونه تعریف شده است:اهل یک شهر یا یک کشور و نیز آمده که «وند» موجود در این واژه در گذشته نیز بوده و در واقع این واژه «شهربند» بوده است، به معنای کسی که به شهری بند است.در اثر گذشت زمان، این بند تبدیل به «وند» شده است. «ی» موجود در شهروندی یعنی هر چیز مربوط به شهروند. در فرهنگ معاصر گفته شده است که شهروند کسی است که اهل یک شهر یا کشور به شمار می آید و از حقوق متعلق به آن برخوردار می شود. در یکی از فرهنگ های علوم سیاسی، شهروند چنین تعریف شده است:«کسی که از حقوق مدنی یا امتیازات مندرج در قانون اساسی یک کشور برخوردار است. واژه سیتی زن، که ریشه ی رومی دارد، در فارسی به شهروند، تبعه، همشهری، هم وطن، شارمند، شهرتاش، و انسان عضو اجتماع شده است. در زبان فرانسه کلمه شهروند[2]  از شهر[3] می آید و (سیته) از واژه ی لاتینی سیویتاس[4] مشتق است. سیویتاس در زبان لاتینی تقریبا معادل کلمه ی پلیس[5] در زبان یونانی است که همان شهر است که تنها مجتمعی از ساکنین نیست، بلکه واحدی سیاسی و مستقل به شمار می آید. شهروند فقط به ساکن شهر گفته نمی شود در رم همانند آتن، کلیه ساکنان، خصلت شهروندی را نداشتند. آن کسی شهروند به شمار می رفت که شرایط لازم برای مشارکت در اداره  امورعمومی شهررا دارا می بود. در زبان فرانسه، غالباً، شهروند در نقطه ی مقابل رعیت به کار می رود. به تدریج، دولت ـ کشور جای دولت ـ شهر را گرفت و مفهوم شهروند به مفهوم دولت ـ کشور وابسته شد(روبرپللو، 1370 :1). در ایران تا قبل از مشروطیت، به جای این واژه از کلمه ی رعیت و رعایا استفاده می شد (رضایی پور، 1385 :9). سعدی گفته است:                                                                                        اگرزمال رعیت ملک خورد سیبی                        برآورند غلامان او درخت از بیخ                        به طور سنتی در اکثر تعاریف، شهروند را معادل تبعه دانسته اند. شهروند شخصی است که عضو یک جامعه ی سیاسی به نام دولت ـ ملت است. شهروند کسی است که از حقوق مدنی ـ سیاسی و امتیازات مندرج در قانون اساسی یک کشور برخورداراست. تابعیت بر جنبه ی بین المللی تأکید دارد و شهروندی شمول حقوق داخلی را مورد تأکید قرار می دهد. دیدگاه فوق، انحصار شهروند به تبعه و نگاه ناسیونالیستی به تبعه، گر چه به نظر می رسد که دیدگاه غالب است و طرفدارانی در بین نظریه پردازان مثل دیوید میلر دارد؛ در مقابل این دیدگاه ناسیونالیستی دیدگاهی وسیع تر و فوق ناسیونالیستی از شهروند ارائه شده است. به نظر دیدگاه دوم و طرفداران آن مثل[6] باید مفهوم شهروندی از دولت و ملت جدا شود. موقعیت شهروندی باید بر اساس اقامت اعطا شود نه بر اساس جذب فرهنگی و بومی سازی. این امر باعث مشارکت گسترده ی افراد در جامعه می شود. اقامت باید تعیین کننده ی شهروندی باشد، نه ملیت. اگر شهروندی را دولت محور تعریف کنیم مشکلات مربوط به اقلیت های قومی و بسیاری از حقوق اشخاص، حل نشده باقی می ماند. امروزه این موضوع در حال آشکار شدن است که ایده ی ملت به گونه ای فزاینده، نه تنها مبنای حمایت کننده ی شهروندی نیست، بلکه به مانعی برای حمایت از انسان ها تبدیل شده است(کیث فالکس،1381: 60 به بعد).در فرایند جهانی شدن، از تأثیر محدودیت های جغرافیایی بر نظم سیاسی اجتماعی کاسته می شود و مردم به طور روزافزون از رفع شدن این محدودیت ها آگاهی می یابند. جهانی شدن دارای مزایا و معایبی است. به نظر می رسد که برداشت جدید و همگانی تری از شهروندی ظهور کرده است که اصول آن بر   اساس شخصیت جهانی و جهان شمول شخص است نه بر اساس تعلق ملی (همان:173 به بعد).در مفهوم آزاد اندیشانه از شهروندی، این مفهوم شامل همه ی افراد کبیر ساکن خاک کشور است. در این مفهوم تفاوت های قومی، ملی، زبانی نادیده گرفته می شود. طبق دکترین بی طرفی حکومت[7] دولت باید نسبت به مفهوم زندگی خوب بین شهروندان بی طرف بماند. در نتیجه حوزه ی عمومی از مباحث فرهنگی و هویتی تا حد ممکن جدا می شود و این امر مستلزم رعایت حقوق اقلیت ها و زبان و فرهنگ آنهاست. به طور تاریخی مفهوم شهروندی وابسته به تبعه بودن است که مبتنی بر محروم کردن غیراتباع می باشد و در نتیجه گروه هایی که جزئی از اجتماع ملی نیستند محروم شده یا در حاشیه قرار می گیرند. طبق دیدگاه ناسیونالیستی و سنتی، شهروندی یعنی دریافت گذرنامه ی محل سکونت. با وجود این، برخی از قائلین به این دیدگاه کلاسیک مثل کاستلز و دیوسون می پذیرند که در کنار اصل خاک و خون اصل دیگری در حال رشد است که اهمیت زیادی دارد و آن اصل «اقامت» است. طبق ضابطه ی اقامت، افراد می توانند استحقاق شهروندی را با اقامت در یک کشور به دست آورند. اما این دسته از کلاسیک ها با اذعان به اهمیت روز افزون «اقامت» و با وجود این که قائل به حقوق بسیاری برای افراد مقیم دائم هستند، مثل حق کار، حق بهره مندی از تأمین اجتماعی و خدمات بهداشتی، تضمین امنیت، حمایت در برابر بازگشت اجباری و دست یابی به آموزش و پرورش، این افراد، غیر تبعه را، نه به عنوان شهروند، بلکه شبه شهروند می نامند. تفاوت شهروند با شبه شهروند، در عدم بهره مندی شبه شهروند از حقوق سیاسی و عدم بهره مندی کامل در حقوق اجتماعی است (کاستلزودیویدسون: 1382). از بین سه نظریه ی مذکور، به نظر می رسد نظریه ی عدم وابستگی مفهوم شهروندی به تابعیت ارجحیت دارد. وابستگی حقوق شهروندی به تابیعت با فلسفه ی وجودی حقوق شهروندی در تضاد بوده و باعث محرومیت گروه هایی از انسان ها می شود. حقوق شهروندی حقوقی است که همه ی افراد ساکن در یک جامعه باید از آن بهره مند باشند. در پاسخ به این ایراد که به هر حال در دنیای امروز ما به نظر می رسد که تقریباً یک اتفاق نظر جهانی وجود دارد که غیر اتباع از حقوق سیاسی محروم هستند و پیشرفته ترین کشورها در این مورد سوئد و هلند هستند که به افراد مقیم غیرتبعه اجازه ی شرکت در انتخابات محلی را داده اند و از این حد، فراتر نرفته اند، باید گفت: تسری محرومیت غیر تبعه از حقوق سیاسی، که البته بخشی از حقوق شهروندی است، به سایر حقوق شهروندی، یک تسری ظالمانه و بر خلاف عدالت و حقوق انسانی است. به جای این که بگوییم انسان ها به دو گروه تبعه و غیرتبعه تقسیم می شوند و فقط اتباع از حقوق شهروندی برخوردارند و غیر تبعه، در صورت اقامت طولانی مدت از برخی از حقوق شهروندی (شبه شهروند) برخوردار می شود که بدین ترتیب حقوق انسانی تابع رابطه ی انسان ها با دولت ها می گردد، می توان انسان را محور بهره مندی از حقوق دانست و گفت که همه افراد ساکن یک اجتماع از حقوق شهروندی برخوردارند و فقط در بخشی از حقوق سیاسی، شهروندان به دو دسته تبعه و غیر تبعه تقسیم می شوند. اتباع از حقوق سیاسی بهره مند هستند. از آن جایی که در حقوق شهروندی، مانند سایر حقوق، حقوق و تکالیف اجزای لاینفک یکدیگرند، بهره مندی اتباع از حقوق سیاسی به معنای تکلیف آنها به دفاع نظامی کشور و نیز دفاع از کشور با جان و مال خود است. سایر شهروندان (غیر اتباع) از حقوق سیاسی محرومند. بدیهی است که به سبب این محرومیت، شهروندان غیر تبعه موظف به انجام خدمت نظام وظیفه در کشور محل سکونت و یا اقامت و نیز شرکت در جنگ و دفاع مسلحانه از کشور محل اقامت نیستند. این تفاوت بین شهروندان تبعه و شهروندان غیر تبعه در طول سالیان آتی به تدریج کم رنگ تر شده و با رشد مفهوم «شهروند جهانی» محو این تفاوت امکان پذیر خواهد شد. مفهوم شهروندی اتحادیه ی اروپا، که در قرارداد ماستریخت 1991، به رسمیت شناخته شد، هر چند که ریشه در تابعیت یکی از کشورهای عضو دارد و گرچه منطقه ای است، اما از معیارهای معمول وضعیت اتباع بیگانه در یک کشور بسیار فراتر رفته است، تا حدی که دیدگاه ناسیونالیستی از تابعیت، آن را شبه شهروندی می داند، نه وضعیت بیگانگان. طبق این معاهده اتباع یک کشور اروپایی در کشور دیگر اروپایی حق آزادی رفت و آمد، اقامت و حق رأی و تصدی مسؤولیت در انتخابات محلی و حق بهره مندی از حمایت دیپلماتیک هر یک از کشورهای عضو رادارند(کاستلز، دیویدسون، 1382: 197). 2-1-2:تعریف شهروند شهروند [8]به انسانی می گویند که در شهر ساکن است و از حقوق و مزایای مدنی مطابق قانون بهرمند می شود؛و به تعبیری دیگر ،شهروند[9] حالت انسانی است که از حقوق و مزایا ی مزبور برخوردار است،هر چند که در دولت شهر نباشد و در کشور ساکن باشد.در این حالت، مترادف ))تبعه کشور(( به کار می رود.در دموکراسی های یونان قدیم، فقط عده معدودی حق شهروندی داشتند و بقیه جمعیت مثل زنان و بردگان و خارجی ها، فاقد حقوق شهروندی بودند.در روم هم وضع این گونه بود؛ بعدهاحق شهروندی به همه سکنه آزاد امپراتوری داده شد،ولی درجات شهروندی یکسان نبود.در زمان )) ژوستی نین (( درجات شهروندی از بین رفت . در حکومت اسلامی ، در زمان خلفای بنی امیه و بنی عباس نیز موالیان، یعنی بردگان تحت ولایت افراد، از بسیاری از حقوق که آزادگان داشتندمحروم بودند؛ ولی امروزه با نفوذ حقوق مدرن و تلقی های جدید، شهروندی مفهوم وسیعی یافته است. 2-1-3:حق شهروندی        بی گمان تربیت شهروندان خوب یکی از مهمترین دل مشغولی های اکثر نظام های تعلیم و تربیت در بسیاری ازکشورهای دنیاست. مطالعات و پژوهشهای انجام شده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهند که مسئولان تعلیم و تربیت در این کشورها با عزمی راسخ و با تدوین برنامه  های آموزشی متنوع، تربیت شهروند خوب را در صدر اقدامات و فعالیتهای خود قرار داده اند(وزیری و جهانی، 1385). برنامه درسی مبتنی برآموزش شهروندی را می توان یکی از این اقدامات دانست. منظور از برنامه درسی، یک درس یا مجموعه ای از دروس و یا برنامه ای برای مطالعه است که به عنوان مجموعه ای از اهداف و مقاصد و تجارب یادگیری شناخته می شود (فتحی واجارگاه، 1377 ).       امیل دورکیم[10] جامعه شناس فرانسوی آموزش شهروندی را از طریق اکتساب دانش، مهارت ها و ارزشهای منتقل شده از نسل های بزرگسال به نسل های ناپخته برای زندگی اجتماعی تلقی می کند. او مهارت و صلاحیتهای لازم برای اعمال شهروندی را ازطریق ارائه مطالب و موضوعاتی در کلیۀ دروس مدارس و در سطوح تحصیلی ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی توصیه می کند و برای آموزشهای مدنی و اخلاقی و پرورش روحیه مشارکت جویی که فرد شهروند را برای زندگی در جامعه آماده می سازد، به عنوان موضوعات بین رشته ای در همه دروس و مؤسسات آموزشی اولویت خاصی قائل است .وی تأکید دارد که آموزش شهروندی را باید به گونه ای در دروس گنجاند که فرد پس از آن آموزشها بتواند با الزامات ونیازهای زندگی در جهان فردا همسازی داشته باشد. نهاد مسئول آموزش، و پرورش دهنده این مهارتها و هویت وشخصیت دانش آموزان و دانشجویان؛ مدارس و دانشگا هها، معلمان و اساتید، برنامه ها، روشها و فضای تعلیم و تربیت رسمی در کشور است. بررسی ها نشان می دهند که هم نهاد خانواده و هم نهاد مدرسه، اگر چه تمایل جدی برای رشد و پرورش مهارتهای زندگی و استحکام بخشیدن به هویت و رشد دادن شخصیت نوجوانان و جوانان دارند، اما درانجام وظایف خود در این مسائل حیاتی دچار کمبودها و کم توانیهای گوناگون هستند و در مجموع نمی دانند و برنامه روشنی ندارند که چه کاری باید انجام دهند( لطف آبادی، 1385).       کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا، کانادا و آمریکا در تعیین موضوعات درسی و استانداردهای لازم برای مباحث مطرح در قلمرو آموزش شهروندی دارای وجوه مشترکی هستند . در این ممالک محتوای آموزش شهروندی بیشتر از طریق مطالعات اجتماعی و به طور تلفیقی و بین رشته ای ارائه می شود. آموزش شهروندی در ژاپن اجباری است و کلیه سطوح تحصیلی را در بر می گیرد و علاوه بر آن در خارج از مدرسه در محیط های تربیتی خانه، جامعه، بحثهای تلویزیونی و رادیویی نیز توسط متخصصان، رسانه های گروهی و نهادهای دیگری چون خانه های فرهنگ در شهرداری ها، سینماها، تئاترها و … معمول و متداول است. همچنین در ژاپن ارزشیابی آموزش شهروندی یک فرآیند مستمر است که از انواع روشهای ارزشیابی برای تشخیص میزان موفقیت فراگیران در کسب اهداف تعیین شده برای تربیت شهروندی استفاده می شود. نتایج این ارزشیابی ها به طور جدی درمجالس مقننه، دیوان عالی کشور، اتحادیه معلمان، دولت مردان و سایر نهادهای متولی آموزش شهروندی برای تصمیم گیری در ارتباط با از میان بردن کاستیها و به منظور ارائه چاره جویی های قانونی، مالی و حقوقی در جهت رفع آنها منعکس می شود( آقا زاده، 1385). 2-1-4:مفهوم شهروندی  velloso   [67] مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلفمبانی نظری تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلفپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلفدانلودمبانی نظری وپیشینه تحقیق تعریف ومفهوم حقوق شهروندی در فرهنگ های مختلفمبانی نظریپیشینه تحقیقتعریف ومفهوم حقوق شهروندیدر فرهنگ های مختلف

  • پلان کامل مجتمع مسکونی 5 طبقه

    پلان کامل مجتمع مسکونی 5 طبقه دریافت پلان کامل مجتمع مسکونی 5 طبقه دسته: عمران بازدید: 1 بارفرمت فایل: dwg حجم فایل: 989 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 20 دانلود نقشه و پلان کامل یک مجتمع مسکونی 5 طبقه قیمت فایل…

  • پاورپوینت سمینار درس مكاترونیک (Ultrasonic Sensors ) به همراه تصاویر آموزشی

    پاورپوینت سمینار درس مكاترونیک (Ultrasonic Sensors ) به همراه تصاویر آموزشی دریافت پاورپوینت سمینار درس مكاترونیک (Ultrasonic Sensors ) به همراه تصاویر آموزشی امواج صوتی با فركانس‌های بالاتر از فركانس شنوایی ( امواج التراسونیك) را می‌فرستند و امواج بازگشتی را…

  • بررسی انواع ابزارهای مالی در بازارهای مالی جهان جهت جذب سرمایه های مردمی و رشد اقتصادی

    بررسی انواع ابزارهای مالی در بازارهای مالی جهان جهت جذب سرمایه های مردمی و رشد اقتصادی دریافت بررسی انواع ابزارهای مالی در بازارهای مالی جهان جهت جذب سرمایه های مردمی و رشد اقتصادی مقاله کامل بررسی انواع ابزارهای مالی در…

  • مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی

    مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی دریافت مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش…

  • مقاله حمایت از تشخیص دادن مننژیت در بین نوزادان و کودکان از طریق استفاده کردن از نقشه شناختی مجزا

    مقاله حمایت از تشخیص دادن مننژیت در بین نوزادان و کودکان از طریق استفاده کردن از نقشه شناختی مجزا دریافت مقاله حمایت از تشخیص دادن مننژیت در بین نوزادان و کودکان از طریق استفاده کردن از نقشه شناختی مجزا حمایت…

  • فایل اکسل داده های نسبت کیو (Q)توبین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 89 الی 93

    فایل اکسل داده های نسبت کیو (Q)توبین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 89 الی 93 دریافت فایل اکسل داده های نسبت کیو (Q)توبین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 89 الی…

  • پرسش نامه کیفیت خدمات ورزشی

    پرسش نامه کیفیت خدمات ورزشی دریافت پرسش نامه کیفیت خدمات ورزشی دسته: تربیت بدنی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 212 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 2 این پرسش نامه شامل 28 سوال در قالب 7 خرده مقیاس می باشد…

  • دانلود((گزارش كارآموزی )) صنایع چوب

    دانلود((گزارش كارآموزی )) صنایع چوب دریافت دانلود((گزارش كارآموزی )) صنایع چوب دانلود((گزارش كارآموزی )) صنایع چوب دسته بندی کارآموزی بازدید ها 15 فرمت فایل zip حجم فایل 38 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 53 8,800 تومان نام فایل : ((گزارش…

  • پیشینه تحقیق و مبانی نظری جهت گیری مذهبی

    پیشینه تحقیق و مبانی نظری جهت گیری مذهبی دریافت پیشینه تحقیق و مبانی نظری جهت گیری مذهبی دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 63 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 38 پیشینه تحقیق و مبانی نظری…

  • مقاله آموزشی تغذیه و پرورش شتر مرغ

    مقاله آموزشی تغذیه و پرورش شتر مرغ دریافت مقاله آموزشی تغذیه و پرورش شتر مرغ خوراک به موادی گفته می شود که پس از خورده شدن توسط حیوان هضم، جذب و مورد استفاده قرار گیرند و همچنین آن بخش از…

  • پاورپوینت بررسی ملاحضات طراحی سازه، سرمایش و گرمایش در مجتمع های مسکونی

    پاورپوینت بررسی ملاحضات طراحی سازه، سرمایش و گرمایش در مجتمع های مسکونی دریافت پاورپوینت بررسی ملاحضات طراحی سازه، سرمایش و گرمایش در مجتمع های مسکونی دسته: معماری بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 5620 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 77…

  • خرید و دانلود تحقیق بررسی طراحی پستKV 63 230 كرج و سیستم حفاظتی آن

    خرید و دانلود تحقیق بررسی طراحی پستKV 63 230 كرج و سیستم حفاظتی آن دریافت خرید و دانلود تحقیق بررسی طراحی پستKV 63 230 كرج و سیستم حفاظتی آن خرید و دانلود فایل تحقیق بررسی طراحی پستKV 63 230 كرج…

  • پاورپوینت قرنطینه گیاهی

    پاورپوینت قرنطینه گیاهی دریافت پاورپوینت قرنطینه گیاهی دسته: کشاورزی و زراعت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 3294 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 49 هنگامیکه عوامل قرنطینه ای وارد یک منطقه میشود، نسبت به بیمارگرهای بومی آن منطقه ایجاد اپیدمیهای…

  • پاورپوینت ایروبیک آمادگی هوازی و اصول تمرینات آن

    پاورپوینت ایروبیک آمادگی هوازی و اصول تمرینات آن دریافت پاورپوینت ایروبیک آمادگی هوازی و اصول تمرینات آن دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 600 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 38 دانلود پاورپوینت ایروبیک آمادگی هوازی و اصول تمرینات…

  • پاورپوینت حل معادلات بازگشتی

    پاورپوینت حل معادلات بازگشتی دریافت پاورپوینت حل معادلات بازگشتی دسته: ریاضی بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 69 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 15 حل معادلات بازگشتیاستقرا معادله شاخص تغییر متغیر جایگزینی قضیه اصلی مرتبه زمانی قیمت فایل فقط 9,900…

  • واکنش میلاد اثرات مطلوب و نامطلوب تغذیه ای

    واکنش میلاد اثرات مطلوب و نامطلوب تغذیه ای دریافت واکنش میلاد اثرات مطلوب و نامطلوب تغذیه ای شامل اثرات مطلوب و نامطلوب تغذیه ای واکنش میلارد که از مراجع فارسی و انگلیسی معتبر علمی پژوهشی گرد اوری شده از مقاله…

  • دانلود مقاله دوبل فارسی و انگلیسی ژنتیک و آسیب شناسی بیماری میتوکندری

    دانلود مقاله دوبل فارسی و انگلیسی ژنتیک و آسیب شناسی بیماری میتوکندری دریافت دانلود مقاله دوبل فارسی و انگلیسی ژنتیک و آسیب شناسی بیماری میتوکندری دسته: پزشکی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 3992 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 16…

  • فایل اتوکد پلان معماری تیپ طبقات آپارتمان مسکونی 7 طبقه با مبلمان کامل قابل ویرایش

    فایل اتوکد پلان معماری تیپ طبقات آپارتمان مسکونی 7 طبقه با مبلمان کامل قابل ویرایش دریافت فایل اتوکد پلان معماری تیپ طبقات آپارتمان مسکونی 7 طبقه با مبلمان کامل قابل ویرایش نام فایل پلان معماری فرمت dwg (اتوکد ۲۰۰۷ و…

  • تحقیق و بررسی در مورد فرآیند بودجه ریزی ایران

    تحقیق و بررسی در مورد فرآیند بودجه ریزی ایران دریافت تحقیق و بررسی در مورد فرآیند بودجه ریزی ایران دسته: اقتصاد بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 157 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 7 تحقیق و بررسی در مورد فرآیند…

  • هبوط در کویر

    هبوط در کویر دریافت هبوط در کویر کتاب هبوط در کویر اثر دکتر علی شریعتی دسته بندی زبان و ادبيات فارسي بازدید ها 143 فرمت فایل rar حجم فایل 2.335 مگا بایت تعداد صفحات فایل 201 27,500 تومان   این…

  • مقاله حسابداری مالی،تحلیل هزینه ای و مالی

    مقاله حسابداری مالی،تحلیل هزینه ای و مالی دریافت مقاله حسابداری مالی،تحلیل هزینه ای و مالی دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 18 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 24 مقاله حسابداری مالی،تحلیل هزینه ای و مالی در 24 صفحه…

  • بررسی کلاهبرداری و رابطه آن با صدور چک پرداخت نشدنی

    بررسی کلاهبرداری و رابطه آن با صدور چک پرداخت نشدنی دریافت بررسی کلاهبرداری و رابطه آن با صدور چک پرداخت نشدنی موضوع تحقیق ما کلاهبرداری و رابطه آن با صدور چک بلامحل می باشد ، یعنی اینکه بدانیم دسته بندی…

  • فاکتور فروش گلاب و عرقیات گیاهی

    فاکتور فروش گلاب و عرقیات گیاهی دریافت فاکتور فروش گلاب و عرقیات گیاهی دسته: فایل های لایه باز و PSD بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 430 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 طرح فاکتور فروش عرقیات گیاهی قیمت فایل…

  • دانلود گزارش کارآموزی حسابداری در بیمه ایران

    دانلود گزارش کارآموزی حسابداری در بیمه ایران دریافت دانلود گزارش کارآموزی حسابداری در بیمه ایران دانلود گزارش کارآموزی حسابداری در بیمه ایران دسته بندی حسابداری بازدید ها 938 فرمت فایل docx حجم فایل 207 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 50…

  • مقاله مدل پاسخگویی بار مسکونی و اثر بروی تلفات و پروفایل ولتاژ یک شبکه توزیع برق

    مقاله مدل پاسخگویی بار مسکونی و اثر بروی تلفات و پروفایل ولتاژ یک شبکه توزیع برق دریافت مقاله مدل پاسخگویی بار مسکونی و اثر بروی تلفات و پروفایل ولتاژ یک شبکه توزیع برق مدل پاسخگویی بار مسکونی و اثر بروی…

  • مقاله بررسی جامع هیأت منصفه

    مقاله بررسی جامع هیأت منصفه دریافت مقاله بررسی جامع هیأت منصفه دسته: حقوق بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 49 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 66 مقاله بررسی جامع هیأت منصفه در 66 صفحه ورد قابل ویرایش قیمت فایل فقط…

  • کتاب آشنایی با انواع فلنج ها

    کتاب آشنایی با انواع فلنج ها دریافت کتاب آشنایی با انواع فلنج ها دسته: صنایع نفت و گاز بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 11585 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 70 فایل شامل دو کتاب آشنایی با انواع فلنج ها…

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع كارآفرینی سازمانی

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع كارآفرینی سازمانی دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع كارآفرینی سازمانی مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع كارآفرینی سازمانی دسته بندی علوم انسانی بازدید ها 99 فرمت فایل docx حجم فایل…

  • طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت شماره 5

    طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت شماره 5 دریافت طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت شماره 5 دسته: فایل های لایه باز و PSD بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 4173 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت…

  • تحقیق کارآفرینی کارگاه تولید نوار آب بندی تفلون

    تحقیق کارآفرینی کارگاه تولید نوار آب بندی تفلون دریافت تحقیق کارآفرینی کارگاه تولید نوار آب بندی تفلون تحقیق کارآفرینی کارگاه تولید نوار آب بندی تفلون در 77 صفحه ورد قابل ویرایش دسته بندی طرح های توجیهی و کارآفرینی بازدید ها…

  • پاورپوینت مفاهیم فازی چراغ راهنمایی

    پاورپوینت مفاهیم فازی چراغ راهنمایی دریافت پاورپوینت مفاهیم فازی چراغ راهنمایی دسته: شهرسازی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 1406 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 21 دانلود پاورپوینت با عنوان مفاهیم فازی چراغ راهنمایی در قالب pptx، قابل ویرایش و…

  • تحقیق و بررسی در مورد حراج

    تحقیق و بررسی در مورد حراج دریافت تحقیق و بررسی در مورد حراج دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 52 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 47 تحقیق در مورد حراج قیمت فایل فقط 7,700 تومان تحقیق و…

  • پاورپوینت عناصر و جزئیات 1

    پاورپوینت عناصر و جزئیات 1 دریافت پاورپوینت عناصر و جزئیات 1 دسته: معماری بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 8038 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 55 پروژه عناصر و جزئیات 1 قیمت فایل فقط 7,700 تومان دانلود پروژه عناصر و…

  • کتاب و جزوه حفاظت کاتدی خط لوله

    کتاب و جزوه حفاظت کاتدی خط لوله دریافت کتاب و جزوه حفاظت کاتدی خط لوله دسته: صنایع نفت و گاز بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 5184 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 7 دو کتاب حفاظت کاتدی خط لوله شامل…

  • کتاب دست نویس فوق العاده فصل اول ریاضی پایه یازدهم علوم تجربی

    کتاب دست نویس فوق العاده فصل اول ریاضی پایه یازدهم علوم تجربی دریافت کتاب دست نویس فوق العاده فصل اول ریاضی پایه یازدهم علوم تجربی دسته: جزوه های درسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 12041 کیلوبایت تعداد صفحات…