مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

دریافت

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی
دسته بندی
علوم انسانی
بازدید ها

21
فرمت فایل

docx
حجم فایل

148 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل

56

20,900 تومان
مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc قسمتی از متن مبانی نظری مقدمه    92-1 بخش اول: مقدمات    102-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن    102-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن    122-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی    132-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی    152-2-1 روش تدریس سخنرانی    162-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ    172-2-3 روش تدریس حل مسئله    182-2-4 روش تدریس مباحثه    192-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی    202-3-1 تعریف تدریس مشارکتی    212-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی    232-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی    262-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی    272-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی    282-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی    302-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی    312-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی    312-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی    442-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی    472-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران    472-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور    47مقدمهدر این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است.  2-1 قسمت اول: مقدمات2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آنبا شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون ، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت¬ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام ؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است. 2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است. 3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند. 4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26). با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آننظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی، اهمیت تدریس در آموزش عالی، روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی  مقدمه……………………………………….. 9 2-1 بخش اول: مقدمات…………………………… 10      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن…………………. 10 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن…………………. 12 2-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی………………… 13 2-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی……. 15 2-2-1 روش تدریس سخنرانی……………………….. 16 2-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ……………………. 17 2-2-3 روش تدریس حل مسئله………………………. 18 2-2-4 روش تدریس مباحثه………………………… 19 2-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی………….. 20 2-3-1 تعریف تدریس مشارکتی……………………… 21 2-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی……………….. 23 2-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی………… 26 2-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی……………….. 27 2-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی………….. 28 2-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی……………….. 30 2-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی……………………………………………. 31 2-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی…………………… 31 2-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی…………………….. 44 2-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی.. 47 2-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران………………. 47 2-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور…………. 47             مقدمه در این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است. 2-1 قسمت اول: مقدمات      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن با شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون[1]، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده     و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت­ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام[2]؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است.       2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است.       3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند.       4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26).   با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن نظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. [1]. Johnstone [2]. Ronsom  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آندوره‌های تحصیلات تكمیلیروش‌های تدریسروش تدریس مشاركتینقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

  • برنامه بهبود کیفیت

    برنامه بهبود کیفیت دریافت برنامه بهبود کیفیت برنامه جامع بهبود کیفیت بیمارستان مناسب مدیران بیمارستانی و کاربردی در گریدبندی بیمارستان ها دسته بندی پزشکی بازدید ها 171 فرمت فایل pdf حجم فایل 803 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 45 8,800…

  • فن کوئیل و یونیت در سیستم های تمام آبی

    فن کوئیل و یونیت در سیستم های تمام آبی دریافت فن کوئیل و یونیت در سیستم های تمام آبی این مجموعه یکی از نادرترین و کمیاب ترین تحقیق ها در زمینه سیتم های تمام آبی میباشد که برا نخستین بار…

  • لوح تقدیر به اولیا دانش آموزان

    لوح تقدیر به اولیا دانش آموزان دریافت لوح تقدیر به اولیا دانش آموزان دسته: فایل های لایه باز و PSD بازدید: 1 بارفرمت فایل: rar حجم فایل: 34273 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 لوح تقدیر به اولیا دانش آموزان قیمت…

  • دیابت چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد ؟

    دیابت چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد ؟ دریافت دیابت چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد ؟ دیابت یک اختلال در سوخت و ساز(متابولیسم) بدن است در حالت طبیعی، غذا در معده تبدیل به گلوکز یا…

  • كارخانجات و كارگاههای جدید در مهاجا

    كارخانجات و كارگاههای جدید در مهاجا دریافت كارخانجات و كارگاههای جدید در مهاجا دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 34 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 64 كارخانجات و كارگاههای جدید در مهاجا قیمت فایل فقط 9,900 تومان…

  • پاورپوینت آموزش درس پنجم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی ( عوامل موثّر در کشاورزی )

    پاورپوینت آموزش درس پنجم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی ( عوامل موثّر در کشاورزی ) دریافت پاورپوینت آموزش درس پنجم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی ( عوامل موثّر در کشاورزی ) پاورپوینت آموزش درس پنجم ، کتاب مطالعات…

  • بررسی اثرات متقابل تولید و صادرات در اقتصاد ایران

    بررسی اثرات متقابل تولید و صادرات در اقتصاد ایران دریافت بررسی اثرات متقابل تولید و صادرات در اقتصاد ایران دسته: اقتصاد بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 26 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 11 مقاله حاضر به بررسی اثرات متقابل…

  • مقاله بررسی روش های یادگیری ماشین به فیلتر هرزنامه

    مقاله بررسی روش های یادگیری ماشین به فیلتر هرزنامه دریافت مقاله بررسی روش های یادگیری ماشین به فیلتر هرزنامه در سال های اخیر افزایش استفاده از ایمیل منجر به افزایش مشکلات ناشی از حجمی از پیام های ایمیل ناخواسته ،که…

  • آزمایشگاه تکنولوژی بتن آزمایش دانه بندی ماسه در قالب فایل word به طور کاملا قابل ویرایش

    آزمایشگاه تکنولوژی بتن آزمایش دانه بندی ماسه در قالب فایل word به طور کاملا قابل ویرایش دریافت آزمایشگاه تکنولوژی بتن آزمایش دانه بندی ماسه در قالب فایل word به طور کاملا قابل ویرایش دسته: عمران بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx…

  • تفكر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها

    تفكر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها دریافت تفكر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها دسته: اقتصاد بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 90 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 21 با گذار از سیگماهای پایین تر به سیگمای بالاتر كانون…

  • مبانی نظری بهداشت و سلامت روانی

    مبانی نظری بهداشت و سلامت روانی دریافت مبانی نظری بهداشت و سلامت روانی دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 85 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 41 مبانی نظری بهداشت و سلامت روانی قیمت فایل فقط 28,600 تومان…

  • دانلود پاورپوینت معرفی روش كارت امتیازی متوازن

    دانلود پاورپوینت معرفی روش كارت امتیازی متوازن دریافت دانلود پاورپوینت معرفی روش كارت امتیازی متوازن دسته: صنایع بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 335 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 25 فایل پاورپوینت با موضوع معرفی روش كارت امتیازی متوازن در…

  • آموزش زبان برنامه نویسی جاوا

    آموزش زبان برنامه نویسی جاوا دریافت آموزش زبان برنامه نویسی جاوا دسته: برنامه نویسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 1860 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 80 آموزش جاوا به صورت آسان و کلی قیمت فایل فقط 33,000 تومان آموزش…

  • تحلیل رنگدانه های جلبکی با رنگ نگاری مایع حاوی عملکرد بالا

    تحلیل رنگدانه های جلبکی با رنگ نگاری مایع حاوی عملکرد بالا دریافت تحلیل رنگدانه های جلبکی با رنگ نگاری مایع حاوی عملکرد بالا دسته: زیست شناسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 42 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 54 تحلیل…

  • برنامه ریزی شهرهای بزرگ و كوچك

    برنامه ریزی شهرهای بزرگ و كوچك دریافت برنامه ریزی شهرهای بزرگ و كوچك دسته: علوم اجتماعی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 24 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 34 نقاط شهری امروز به عنوان فضاهایی به حساب می آیند كه…

  • پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEOPI-FF – فرم کوتاه

    پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEOPI-FF – فرم کوتاه دریافت پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEOPI-FF – فرم کوتاه دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 19 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 3 پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEOPIFF…

  • نقدی بر فرایند طرح و اجرای ساختمان های اسکلت فولادی کشور

    نقدی بر فرایند طرح و اجرای ساختمان های اسکلت فولادی کشور دریافت نقدی بر فرایند طرح و اجرای ساختمان های اسکلت فولادی کشور نقدی بر فرایند طرح و اجرای ساختمان های اسکلت فولادی کشور دسته بندی معماری بازدید ها 139…

  • پاورپوینت فصل هفتم حسابداری مدیریت پیشرفته تالیف دکتر حسن همتی و دکتر هدی همتی

    پاورپوینت فصل هفتم حسابداری مدیریت پیشرفته تالیف دکتر حسن همتی و دکتر هدی همتی دریافت پاورپوینت فصل هفتم حسابداری مدیریت پیشرفته تالیف دکتر حسن همتی و دکتر هدی همتی دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 4224 کیلوبایت…

  • طرح توجیهی احداث باغ پسته (به مساحت 200 هكتار)

    طرح توجیهی احداث باغ پسته (به مساحت 200 هكتار) دریافت طرح توجیهی احداث باغ پسته (به مساحت 200 هكتار) دسته: کشاورزی و زراعت بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 78 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 17 خلاصه طرحموضوع طرح احداث…

  • پاورپوینت آشنایی با نقش های سنتی

    پاورپوینت آشنایی با نقش های سنتی دریافت پاورپوینت آشنایی با نقش های سنتی دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 2906 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 25 دانلود پاورپوینت آشنایی با نقش های سنتی بررسی آشنایی با نقش های…

  • مقاله IEEE استفاده از کانورتورهای الکترونیک قدرت برای کاهش جریان هجومی ترانسفورماتور

    مقاله IEEE استفاده از کانورتورهای الکترونیک قدرت برای کاهش جریان هجومی ترانسفورماتور دریافت مقاله IEEE استفاده از کانورتورهای الکترونیک قدرت برای کاهش جریان هجومی ترانسفورماتور Key words Transformer inrush current Core saturation Residual flux DC reactor PWM converter دسته بندی…

  • پیشینه و مبانی نظری توسعه گردشگری روستایی

    پیشینه و مبانی نظری توسعه گردشگری روستایی دریافت پیشینه و مبانی نظری توسعه گردشگری روستایی دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 153 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 52 پیشینه و مبانی نظری توسعه گردشگری روستایی قیمت فایل…

  • آئودی آر 8 در سالیدورک قسمت اول

    آئودی آر 8 در سالیدورک قسمت اول دریافت آئودی آر 8 در سالیدورک قسمت اول دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: rar حجم فایل: 40960 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 طرح لایه باز آئودی آر8 در نرم افزار سالیدورک قیمت…

  • پاورپوینت مهندسی معماری: تجزیه و تحلیل کامل بافت و فرهنگ روستـای امرالله:شیب،جهت،کونه شناسی،وضعیت اقتصادی اجتماعی

    پاورپوینت مهندسی معماری: تجزیه و تحلیل کامل بافت و فرهنگ روستـای امرالله:شیب،جهت،کونه شناسی،وضعیت اقتصادی اجتماعی دریافت پاورپوینت مهندسی معماری: تجزیه و تحلیل کامل بافت و فرهنگ روستـای امرالله:شیب،جهت،کونه شناسی،وضعیت اقتصادی اجتماعی دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل:…

  • تحقیق ای برای مثلثات

    تحقیق ای برای مثلثات دریافت تحقیق ای برای مثلثات تحقیق ای برای درس مثلثات و تعاریف و ویژگی‌های بنیادی توابع مثلثاتی دسته بندی ریاضی بازدید ها 218 فرمت فایل docx حجم فایل 166 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 15 8,800…

  • دانلود تحقیق در موردآنالیز و طراحی پی های سطحی

    دانلود تحقیق در موردآنالیز و طراحی پی های سطحی دریافت دانلود تحقیق در موردآنالیز و طراحی پی های سطحی دانلود تحقیق در موردآنالیز و طراحی پی های سطحی دسته بندی عمران و نقشه کشی بازدید ها 17 فرمت فایل zip…

  • دانلودگزارش کارورزی - آموزش فتوشاپ 105 ص

    دانلودگزارش کارورزی - آموزش فتوشاپ 105 ص دریافت دانلودگزارش کارورزی - آموزش فتوشاپ 105 ص دانلودگزارش کارورزی آموزش فتوشاپ 105 ص دسته بندی کارآموزی بازدید ها 55 فرمت فایل zip حجم فایل 1.761 مگا بایت تعداد صفحات فایل 98 8,800…

  • مقاله اهمیت مربوط به انواع توزیع براساس آنالیزهای عنصر مطلق برای برقرار ساختن فوندانسیون

    مقاله اهمیت مربوط به انواع توزیع براساس آنالیزهای عنصر مطلق برای برقرار ساختن فوندانسیون دریافت مقاله اهمیت مربوط به انواع توزیع براساس آنالیزهای عنصر مطلق برای برقرار ساختن فوندانسیون اهمیت مربوط به انواع توزیع براساس آنالیزهای عنصر مطلق برای برقرار…

  • دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار شخصیت

    دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار شخصیت دریافت دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار شخصیت دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 188 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 144 دانلود مبانی نظری و پیشینه…

  • طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت120

    طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت120 دریافت طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت120 دسته: فایل های لایه باز و PSD بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 1446 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت قیمت فایل فقط 11,000…

  • دانلود پاورپوینت ارزشیابی مشاغل (فصل ششم کتاب مدیریت منابع انسانی ابطحی)

    دانلود پاورپوینت ارزشیابی مشاغل (فصل ششم کتاب مدیریت منابع انسانی ابطحی) دریافت دانلود پاورپوینت ارزشیابی مشاغل (فصل ششم کتاب مدیریت منابع انسانی ابطحی) دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 103 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 17 عنوان دانلود…

  • پیشینه و مبانی فقه سیاسی شیعه

    پیشینه و مبانی فقه سیاسی شیعه دریافت پیشینه و مبانی فقه سیاسی شیعه دسته: علوم سیاسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 46 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 36 پیشینه و مبانی فقه سیاسی شیعه قیمت فایل فقط 22,000 تومان…

  • پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی

    پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی دریافت پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی پرسشنامه درگیری والدین در امور تحصیلی دسته بندی علوم انسانی بازدید ها 152 فرمت فایل docx حجم فایل 8 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 2 8,030 تومان…

  • کارآموزی بیمه ملت

    کارآموزی بیمه ملت دریافت کارآموزی بیمه ملت کارآموزی بیمه ملت دسته بندی کارآموزی بازدید ها 136 فرمت فایل doc حجم فایل 98 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 36 11,000 تومان مقدمه میزان رضایت دانشجو از این دوره معرفی و خدمات…

  • کتاب سیم‌کشی برق ساختمان‌های تجاری ویرایش پانزدهم (جدیدترین نسخه)

    کتاب سیم‌کشی برق ساختمان‌های تجاری ویرایش پانزدهم (جدیدترین نسخه) دریافت کتاب سیم‌کشی برق ساختمان‌های تجاری ویرایش پانزدهم (جدیدترین نسخه) دسته: برق بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 27608 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 652 کتاب اصول سیم کشی برق ساختمان…