مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

دریافت

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی
دسته بندی
علوم انسانی
بازدید ها

21
فرمت فایل

docx
حجم فایل

148 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل

56

20,900 تومان
مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc قسمتی از متن مبانی نظری مقدمه    92-1 بخش اول: مقدمات    102-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن    102-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن    122-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی    132-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی    152-2-1 روش تدریس سخنرانی    162-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ    172-2-3 روش تدریس حل مسئله    182-2-4 روش تدریس مباحثه    192-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی    202-3-1 تعریف تدریس مشارکتی    212-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی    232-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی    262-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی    272-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی    282-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی    302-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی    312-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی    312-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی    442-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی    472-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران    472-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور    47مقدمهدر این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است.  2-1 قسمت اول: مقدمات2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آنبا شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون ، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت¬ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام ؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است. 2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است. 3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند. 4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26). با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آننظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی، اهمیت تدریس در آموزش عالی، روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی  مقدمه……………………………………….. 9 2-1 بخش اول: مقدمات…………………………… 10      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن…………………. 10 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن…………………. 12 2-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی………………… 13 2-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی……. 15 2-2-1 روش تدریس سخنرانی……………………….. 16 2-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ……………………. 17 2-2-3 روش تدریس حل مسئله………………………. 18 2-2-4 روش تدریس مباحثه………………………… 19 2-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی………….. 20 2-3-1 تعریف تدریس مشارکتی……………………… 21 2-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی……………….. 23 2-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی………… 26 2-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی……………….. 27 2-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی………….. 28 2-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی……………….. 30 2-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی……………………………………………. 31 2-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی…………………… 31 2-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی…………………….. 44 2-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی.. 47 2-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران………………. 47 2-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور…………. 47             مقدمه در این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است. 2-1 قسمت اول: مقدمات      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن با شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون[1]، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده     و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت­ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام[2]؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است.       2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است.       3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند.       4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26).   با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن نظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. [1]. Johnstone [2]. Ronsom  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آندوره‌های تحصیلات تكمیلیروش‌های تدریسروش تدریس مشاركتینقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

  • کارت پستال تبریک تولد psd

    کارت پستال تبریک تولد psd دریافت کارت پستال تبریک تولد psd دسته: فایل های لایه باز و PSD بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 6029 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 کارت تبریک تولد طرح فتوشاپ کارت تولد psd کارت…

  • پاورپوینت ضرورت ها و رویکردهای برنامه ریزی منطقه ای(فضایی)

    پاورپوینت ضرورت ها و رویکردهای برنامه ریزی منطقه ای(فضایی) دریافت پاورپوینت ضرورت ها و رویکردهای برنامه ریزی منطقه ای(فضایی) دسته: معماری بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 1336 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 57 پاورپوینت ضرورت ها و رویکردهای برنامه…

  • بررسی امكان سنجی فیلتراسیون آكوستیكی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

    بررسی امكان سنجی فیلتراسیون آكوستیكی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل دریافت بررسی امكان سنجی فیلتراسیون آكوستیكی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل بررسی امكان سنجی فیلتراسیون آكوستیكی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل…

  • پکیج نمونه سوالات و پاسخنامه آزمون مشاوران سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تضمین 100درصد قبولی در رشته نرم افزار

    پکیج نمونه سوالات و پاسخنامه آزمون مشاوران سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تضمین 100درصد قبولی در رشته نرم افزار دریافت پکیج نمونه سوالات و پاسخنامه آزمون مشاوران سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تضمین 100درصد قبولی در…

  • فایل اتوکد پلان معماری طبقه همکف ساختمان ویلایی 3 طبقه روی زمین شیب دار با اندازه گذاری و مبلمان کامل قابل ویرایش

    فایل اتوکد پلان معماری طبقه همکف ساختمان ویلایی 3 طبقه روی زمین شیب دار با اندازه گذاری و مبلمان کامل قابل ویرایش دریافت فایل اتوکد پلان معماری طبقه همکف ساختمان ویلایی 3 طبقه روی زمین شیب دار با اندازه گذاری…

  • مقاله تجزیه و تحلیل احتمال قطع خط با در نظر گرفتن سناریو جزیره ای کردن سیستم

    مقاله تجزیه و تحلیل احتمال قطع خط با در نظر گرفتن سناریو جزیره ای کردن سیستم دریافت مقاله تجزیه و تحلیل احتمال قطع خط با در نظر گرفتن سناریو جزیره ای کردن سیستم این مقاله یک الگوریتم برای تعیین احتمال…

  • مبانی نظری مالکیت نهادی ومباحث آن،حاکمیت شرکتی،راهبردی شرکتی،درماندگی و ورشکستگی

    مبانی نظری مالکیت نهادی ومباحث آن،حاکمیت شرکتی،راهبردی شرکتی،درماندگی و ورشکستگی دریافت مبانی نظری مالکیت نهادی ومباحث آن،حاکمیت شرکتی،راهبردی شرکتی،درماندگی و ورشکستگی مبانی نظری مالکیت نهادی ومباحث آن،حاکمیت شرکتی،راهبردی شرکتی،درماندگی و ورشکستگی دسته بندی علوم انسانی بازدید ها 20 فرمت فایل…

  • خلاصه کتاب جامع اموزش بیمه جهت ازمون بیمه مرکزی

    خلاصه کتاب جامع اموزش بیمه جهت ازمون بیمه مرکزی دریافت خلاصه کتاب جامع اموزش بیمه جهت ازمون بیمه مرکزی دسته: بیمه بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 2772 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 137 خلاصه کتاب جامع اموزش بیمه جهت…

  • پروژه کارآفرینی شركت تولیدی كاشی تكسرام

    پروژه کارآفرینی شركت تولیدی كاشی تكسرام دریافت پروژه کارآفرینی شركت تولیدی كاشی تكسرام دسته: عمران و معماری بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 7 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 12 هدف از ایجاد این شركت سود آوری و تامین نیاز…

  • پاورپوینت توانبخشی

    پاورپوینت توانبخشی دریافت پاورپوینت توانبخشی دسته: پزشکی بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 2674 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 81 توانبخشی عبارت است از مجموعه ای از خدمات و اقدامات هماهنگ پزشکی ، آموزشی ، حرفه ای و اجتماعی است…

  • داتلود کارآموزی عیب یابی موتورهای DC

    داتلود کارآموزی عیب یابی موتورهای DC دریافت داتلود کارآموزی عیب یابی موتورهای DC دسته: گزارش کارآموزی و کارورزی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 70 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 60 فرآیند تولید سرسیلندر XU7 XU9 مشابه بوده و دستگاهها…

  • مقاله خط لوله چاد- کامرون

    مقاله خط لوله چاد- کامرون دریافت مقاله خط لوله چاد- کامرون خط لوله چاد کامرون نوع تحقیق ارتقا دادن حوزه نفتی و ساختارهای مربوط به خط لوله نفت کشور چاد و کامرون مشخصه های متمایز • بزرگترین تحقیق ساختاری در…

  • دانلود پاورپوینت شبکه های آندوپلاسمی 21 اسلاید

    دانلود پاورپوینت شبکه های آندوپلاسمی 21 اسلاید دریافت دانلود پاورپوینت شبکه های آندوپلاسمی 21 اسلاید دسته: زیست شناسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 1476 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 21 دانلود شبکه های آندوپلاسمی 21 اسلاید تحقیق شبکه های…

  • دانلود تحقیق جرم سیاسی

    دانلود تحقیق جرم سیاسی دریافت دانلود تحقیق جرم سیاسی دسته: علوم سیاسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 50 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 90 ارائه نشده است و همچنین هیچ تعریفی نیست كه بعد از اعلان مورد ایرادات و…

  • مبانی نظری عملکرد تحصیلی

    مبانی نظری عملکرد تحصیلی دریافت مبانی نظری عملکرد تحصیلی دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 61 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 36 پیشینه ومبانی نظری پژوهش عملکرد تحصیلی قیمت فایل فقط 29,700 تومان پیشینه ومبانی نظری پژوهش…

  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

    مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دریافت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) پاورپوینت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مناسب ارائه سیستم های اطلاعات مدیریت دسته بندی مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات بازدید ها 3 فرمت فایل pptx حجم فایل 1.194 مگا…

  • کتاب روش تدریس زبان teaching methodology

    کتاب روش تدریس زبان teaching methodology دریافت کتاب روش تدریس زبان teaching methodology دسته: زبان های خارجی بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 13397 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 347 کتاب روش تدریس زبان teaching methodology قیمت فایل فقط 7,700…

  • تعیین میزان اثر بخشی یك دوره فعالیت بدنی منتخب بر توانائیهای ادراكی – حركتی دانش آموزان

    تعیین میزان اثر بخشی یك دوره فعالیت بدنی منتخب بر توانائیهای ادراكی – حركتی دانش آموزان دریافت تعیین میزان اثر بخشی یك دوره فعالیت بدنی منتخب بر توانائیهای ادراكی – حركتی دانش آموزان دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1…

  • تحقیق درباره شبکه DSL

    تحقیق درباره شبکه DSL دریافت تحقیق درباره شبکه DSL دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 16 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 24 دانلود تحقیق درباره شبکه DSL چگونه کار میکند قیمت فایل فقط 7,700 تومان تحقیق…

  • دانلود مقاله بررسی كاشت غلات و تناوب در استان خراسان (شهرستان بجنورد)

    دانلود مقاله بررسی كاشت غلات و تناوب در استان خراسان (شهرستان بجنورد) دریافت دانلود مقاله بررسی كاشت غلات و تناوب در استان خراسان (شهرستان بجنورد) دسته: کشاورزی و زراعت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 32 کیلوبایت تعداد صفحات…

  • مقاله ترجمه شده اصلاح دولت مرکزی: ارزیابی یک نوآوری حسابداری

    مقاله ترجمه شده اصلاح دولت مرکزی: ارزیابی یک نوآوری حسابداری دریافت مقاله ترجمه شده اصلاح دولت مرکزی: ارزیابی یک نوآوری حسابداری دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 471 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 40 نوآوری مهمی از حسابداری…

  • شیپ فایل محدوده سیاسی شهرستان کنگاور

    شیپ فایل محدوده سیاسی شهرستان کنگاور دریافت شیپ فایل محدوده سیاسی شهرستان کنگاور شیپ فایل مرز شهرستان کنگاور (واقع در استان کرمانشاه) در جدول توصیفی این شیپ فایل موارد زیر موجود استنام شهرستانمرکز شهرستانمساحت شهرستان به کیلومترمحیط شهرستان به کیلومترمساحت…

  • کنترل جمعیت و نهاد خانواده در اروپا

    کنترل جمعیت و نهاد خانواده در اروپا دریافت کنترل جمعیت و نهاد خانواده در اروپا دسته: علوم اجتماعی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 197 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 4 شاید بتوان یکی از دلایل اولیه این نوع نرخ…

  • دانلود تحقیق سنسورهای دما و ترانزیستورهای حرارتی 65 ص

    دانلود تحقیق سنسورهای دما و ترانزیستورهای حرارتی 65 ص دریافت دانلود تحقیق سنسورهای دما و ترانزیستورهای حرارتی 65 ص دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 1498 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 67 دانلود سنسورهای دما و ترانزیستورهای حرارتی…

  • بررسی وضعیت تحقیقات اجتماعی در دانشگاه های کشور

    بررسی وضعیت تحقیقات اجتماعی در دانشگاه های کشور دریافت بررسی وضعیت تحقیقات اجتماعی در دانشگاه های کشور بررسی وضعیت تحقیقات اجتماعی در دانشگاه های کشور دسته بندی علوم انسانی بازدید ها 91 فرمت فایل doc حجم فایل 33 کیلو بایت…

  • دانلود گزارش كارآموزی بافندگی با ژاكارد

    دانلود گزارش كارآموزی بافندگی با ژاكارد دریافت دانلود گزارش كارآموزی بافندگی با ژاكارد دسته: گزارش کارآموزی و کارورزی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 2641 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 68 یافته های تاریخی حاكی از این است كه مصریان…

  • دانلود تحقیق خدمتگزاری

    دانلود تحقیق خدمتگزاری دریافت دانلود تحقیق خدمتگزاری دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 38 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 13 در این مقاله ضمن معرفی سبک رهبری خدمتگزار، کاربردها و ویژگیهای آن ارائه می­‌شود قیمت فایل فقط 14,300…

  • آمار معاملات و متغیرهای مالی شرکت تکسرام در سال 80

    آمار معاملات و متغیرهای مالی شرکت تکسرام در سال 80 دریافت آمار معاملات و متغیرهای مالی شرکت تکسرام در سال 80 این فایل شامل آمار معاملات روزانه شرکت تکسرام در سال 80 بوده و شامل بخشهای نوسان، نسبت قیمت به…

  • طرح مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی و لوازم التحریر

    طرح مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی و لوازم التحریر دریافت طرح مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی و لوازم التحریر طرح مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی و لوازم التحریر…

  • پاورپوینت تست های كلیوی

    پاورپوینت تست های كلیوی دریافت پاورپوینت تست های كلیوی دسته: پزشکی بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 58 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 17 دانلود پاورپوینت تست های كلیوی بررسی تست های كلیوی پاورپوینت جامع و کامل تست های كلیوی…

  • طرح لایه باز کارت ویزیت شرکت 85

    طرح لایه باز کارت ویزیت شرکت 85 دریافت طرح لایه باز کارت ویزیت شرکت 85 دسته: فایل های لایه باز و PSD بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 2329 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 طرح لایه بازکارت ویزیت شرکت…

  • جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش شیمی

    جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش شیمی دریافت جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش شیمی مقدمه نوشتار زیر مطالبی در مورد فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش وزمینه های لازم برای استفاده مؤثر ومفید از این ابزار كمك آموزشی است از آنجا كه…

  • گزارش کارآموزی در مورد تقسیم بندی زمینها از نظر مقاومت در مقابل بار ساختمان

    گزارش کارآموزی در مورد تقسیم بندی زمینها از نظر مقاومت در مقابل بار ساختمان دریافت گزارش کارآموزی در مورد تقسیم بندی زمینها از نظر مقاومت در مقابل بار ساختمان گزارش کارآموزی در مورد تقسیم بندی زمینها از نظر مقاومت در…

  • پاورپوینت تئوری های شهر نشینی

    پاورپوینت تئوری های شهر نشینی دریافت پاورپوینت تئوری های شهر نشینی دسته: شهرسازی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 798 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 34 دانلود پاورپوینت با عنوان تئوری های شهر نشینی در قالب pptx، قابل ویرایش و…

  • تحقیق بینظیر درباره انتگرال به همراه نمونه سوالات، روش های انتگرال گیری، شرح انتگرال گیری ویلسون و نیومارک، انتگرال ریمان - استیل سیس

    تحقیق بینظیر درباره انتگرال به همراه نمونه سوالات، روش های انتگرال گیری، شرح انتگرال گیری ویلسون و نیومارک، انتگرال ریمان - استیل سیس دریافت تحقیق بینظیر درباره انتگرال به همراه نمونه سوالات، روش های انتگرال گیری، شرح انتگرال گیری ویلسون…